”Från mellanmjölk till vitaminshot!”

Råd & Rön är ett av Sveriges mest kända varumärken. Kate har vid två tillfällen gjort om tidningen, och sedan 2015 står Kate även för den löpande layouten.

Tidningen Råd & Rön

Uppdraget

Råd & Rön hjälper medvetna konsumenter att göra bästa möjliga val, ur både ett ekonomiskt och hållbart perspektiv. Varumärket Råd & Rön är oerhört trovärdigt. Detta ska också kännas i tidningen, som ska vara seriös men lustfylld. Läsarna ska också förstå att Råd & Röns tester är oberoende och de absolut bästa. Jessica Sunnebo arbetade fram ny strategi och struktur i omgörningsprocessen. Åsa Widén har tagit fram formen och är kreativt ansvarig för det löpande arbetet. Isabell Sarria Axman är ad-assistent och layoutar tidningen.

Processen

”Bra innehåll syns inte.” Det var ett tydligt problem innan Kate arbetade om strukturen och formen. Det måste också bli tydligare att testerna är oberoende samt att stärka expertisen och nyttoaspekten. Att bjuda in och locka mer till läsning, är ett mål med den uppdaterade formen. Redaktionen väljer just detta innehåll till sina läsare. Det finns en utvecklingspotential i att prioritera hårdare, att till exempel presentera färre produkter i testerna i tidningen, till förmån för att lyfta nya moment och detaljer. Att ännu mer prata ”val” i stället för ”köp” kan ytterligare stärka att det handlar om att vara ansvarsfull som konsument idag.

Resultatet

Det är lätt hänt att en tidning blir jämntjock, särskilt när man inte har några annonser. Kate förnyade tidningens struktur genom att dela in den i tre tydliga delar. Genom det vitaliserades innehållet och tidningen uttrycker nu mer självförtroende. En ny form för att lyfta testresultaten ytterligare togs fram, vilket bidrog till den mer varierade strukturen och mixen. Dessutom genomförde Kate ett separat bildseminarium tillsammans med hela redaktionen, samt tog fram en förnyad bildpolicy. Mer lust och inspiration genomsyras nu i hela tidningen. ”Från mellanmjölk till vitaminshot!”

 

Om Råd & Rön

Annonsfri, orädd, pålitlig. Råd & Rön är kommersiellt oberoende och en av ytterst få tidningar utan annonser. Råd & Rön erbjuder dig en mängd tester varje år där det framgår vilka produkter som är bra och motsvarar konsumentens behov. Tidningen har tester om allt från dyra tvätt- och diskmaskiner till billiga köksknivar. Dessutom skriver tidningen om många glädjeämnen och problem som du möter som konsument. Det kan handla om reklam, försäkringar, ekonomi, miljö eller vara en granskning av företagens etik och ansvarstagande vid tillverkningen. Råd & Rön är en utmärkt tidning för konsumenten som vill förenkla sin vardag.

 

Tidningen Råd & Rön

Tidningen Råd & Rön

Tidningen Råd & Rön

Tidningen Råd & Rön

Tidningen Råd & Rön

Tidningen Råd & Rön

Tidningen Råd & Rön

Tidningen Råd & Rön

Tidningen Råd & Rön

Tidningen Råd & Rön

Tidningen Råd & Rön

Tidningen Råd & Rön

Tidningen Råd & Rön

Tidningen Råd & Rön

Kate i korthet

  • Kate startades 2009 av Jenny Gemzell och Åsa Widén.
  • Vi är en strategisk design- och contentbyrå. Vi hjälper våra kunder att arbeta strategiskt med design och innehåll i alla kanaler.
  • Vi har kollektivavtal.
  • Vi finns i Stockholm och Halmstad. Kontakta oss gärna!

Våra case

Här kan du se ett urval av våra senaste projekt och en del av de kunder vi har haft nöjet att få jobba med.

Filtrera: