Lyft för Visions chefstidning

Vision har satsat på att förnya sin medlemskommunikation och 2015 fick tidningen Chefen i fokus ett rejält lyft. Kate tog fram det förnyade konceptet i nära samarbete med redaktionen och ansvarade också för art direction och layout till första nya utgåvan.

Tidningen Chefen i fokus.

Uppdraget

Chefen i fokus är en facklig tidning om ledarskap och arbetsvillkor inom offentlig sektor – bland läsarna finns första linjens chefer, enhetschefer och mellanchefer inom främst vård och omsorg. Även personer som jobbar inom HR får tidningen.

Kate utvecklade Tidningen Vision under 2014 och det skulle märkas att Chefen i fokus hör till Visions tidningsfamilj, men förstås ha en egen identitet. Tidningen var innan redesignen både jämntjock och baktung med för mycket långt material, och formen behövde moderniseras.

Processen

Efter workshops med redaktionen och en fördjupning i målgruppen, landade vi i att tidningen ska ligga i framkant, vara inspirerande och lösningsfokuserad. Tidningen ska både vara fördjupande och användbar rent praktiskt.

Vi arbetade fram en struktur med större rytm, och lade till fler korta moment för att ha en bättre dynamik. Bland de nya avdelningarna märks bland annat en Spaning, som på ett kortfattat sätt fångar trender och tendenser som påverkar branschen. Chefspanelen är även den en ny, kort avdelning, där det tematiserade materialet utgår från medlemmarnas åsikter kring frågor som skickats ut. Även Dilemmat är ett nytt inslag, där en knepig fråga får flera svar från olika perspektiv.

Formen syftar till att både vara varm och sober, för att ta innehållet och målgruppen på allvar.

Det är framför allt i typografin och tidningshuvudet släktskapet till Tidningen Vision märks, tidningen använder sig av samma antikva, men den används på andra sätt. Den valda linjären är däremot en annan.

Vi maxade formatet utifrån tryckpressarna, det är stort och generöst (230 x 300 mm). Till skillnad från Tidningen Vision, valde vi ett obestruket papper i inlagan och ett mattbestruket omslag.

Resultatet

Vi gjorde ett mindre antal dummysidor för att sätta designkonceptet, och ansvarade för hela formproduktionen av första nya utgåvan. En stor del av formarbetet växte alltså fram parallellt i produktion, vilket gjorde processen effektiv.

Tidningen var 2015 nominerad i Svenska Publishingpriset i kategorin Medlemstidningar print, yrke och bransch.

Chefen i fokus är Visions chefstidning. Vision är det största fackförbundet för chefer inom välfärden. Visions medlemmar leder, utvecklar och administrerar välfärden och jobbar i kommuner, landsting, regioner, privata företag eller kyrkan. Många är också studenter med siktet inställt på arbete inom välfärden. Vision har 190 000 medlemmar och de finns inom tusentals olika yrken. Vision är en feministisk organisation, partipolitiskt obunden och ingår i TCO.

Tidningen Chefen i fokus.

Tidningen Chefen i fokus.

Tidningen Chefen i fokus.

Tidningen Chefen i fokus.

Tidningen Chefen i fokus.

Tidningen Chefen i fokus.

Tidningen Chefen i fokus.

Tidningen Chefen i fokus.

Tidningen Chefen i fokus.

Våra case

Här kan du se ett urval av våra senaste projekt och en del av de kunder vi har haft nöjet att få jobba med.

Filtrera: